Erilaisilla käyttövoimilla varustettuja kulkuneuvoja löytyy nykyään moneen eri lähtöön sekä useaan erilaiseen käyttötarpeeseen. Pitkiä matkoja ajavat voivat vieläkin turvautua joko diesel- tai bensiinikäyttöisiin ajoneuvoihin, mutta yhä useampi kuluttaja valitsee itselleen sähköistetyllä voimalinjalla varustetun sähköauton tai hybridin, yhdistettynä joko bensiini- tai dieselmoottoriin.
Hybridien sekä sähköautojen kilpailukelpoisempi verotus mahdollistaa etenkin Suomessa kuluttajille mahdollisuuden hankkia sähköistetty ajoneuvo lähes maailmanmarkkinoiden hintaan. Uusien sähköautojen verotus poistui Suomessa vuoden 2022 alussa ja uuden sähköauton saa hankittua vihdoin täysin verottomasti myös Suomessa.
Myös hybridien kohdalla verotus on huomattavasti puhtaalla polttomoottorilla varustettuja autoja edullisempaa ja hybridien kohdalla rahalliset edut eivät rajoitu vain ostohintaan, vaan myös käyttökustannukset pysyvät reilusti puhtaiden polttomoottorien alapuolella, mikäli hybridiä muistaa ladata aktiivisesti.
Teknologian kehittymisen sekä akustojen optimoinnin myötä hybridien toimintamatkat ovat kasvaneet ripeää tahtia. Vielä muutamia vuosia sitten uusilla hybrideillä pääsi noin 20-30 kilometrin matkan, mutta nykyään myös Parrotzin valikoimista löytyy useita kulkineita, joille valmistajat lupailevat yli 100 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Näillä lukemilla hybridit alkavat olemaan yhä useammalle usein lyhyttä matkaa ajavalle kuluttajalle se taloudellisin vaihtoehto.
Myös sähköautojen akustot sekä toimintamatkat ovat kasvaneet kiihtyvällä tahdilla. Eri autovalmistajien teknologiat kehittyvät huimaa vauhtia ja valmistajat saavat tiivistettyä akkupaketteja pienempään ja kompaktimpaan tilaan. Tämän ja akustojen optimointien myötä markkinoilla alkaa olemaan reilusti jo yli 500 kilometrin toimintamatkalla varustettuja sähköautoja. Yli 800km toimintamatkojen ylittyminen onkin varmasti lähempänä kuin moni kuluttaja uskoisi, ja sen toteutuessa alkaa sähköauto olemaan yhä useammalle se varteenotettavin vaihtoehto seuraavaksi autoksi.
Liikenteen tulevaisuus on jännittävä ja jatkuvasti kehittyvä ala. Kun maailma siirtyy kohti kestävämpiä liikennemuotoja, sähkö- ja polttomoottorit ovat kaksi suosituinta vaihtoehtoa ajoneuvojen käyttövoimaksi. Vaikka molemmilla on omat etunsa ja haittansa, ne ovat myös yhä kilpailukykyisempiä keskenään teknologian kehittyessä.
Sähkömoottoreilla on useita etuja perinteisiin polttomoottoreihin verrattuna. Ne ovat tyypillisesti paljon hiljaisempia, vaativat vähemmän huoltoa ja tuottavat käytön aikana nollapäästöjä. Lisäksi sähkömoottorit voivat tuottaa suuremman vääntömomentin alhaisemmilla nopeuksilla kuin vastaavat moottorit, joten ne soveltuvat erinomaisesti kaupunkiajoon tai matalan nopeuden sovelluksiin, kuten jakeluautoihin tai kimppakyytipalveluihin. Sähköajoneuvot ovat yleensä kalliimpia kuin perinteiset autot, koska niiden käyttövoiman saamiseksi tarvittavat akut ja latausinfrastruktuuri ovat kalliimpia.
Seuraavan auton käyttövoimaa harkittaessa kannattaa ottaa seuraavat asiat erityisesti huomioon: Ensimmäisenä kannattaa miettiä kuinka pitkiä matkoja ajat pääsääntöisesti. Mikäli matkat ovat usein useita satoja kilometrejä esimerkiksi työn takia ja latausmahdollisuuksista ei ole varmuutta, on puhtaalla polttomoottorilla varustettu kulkupeli todennäköisesti oikea vaihtoehto sinulle. Sähköistämätön polttomoottorilla varustettu auto on helppo tankata aina tarpeen vaatiessa eikä latausmahdollisuuksien miettimiseen tarvitse kuluttaa aikaa.
Bensiini- tai dieselmoottorilla varustettu hybridi taas on usein oikea vaihtoehto niille, jotka ajavat lyhyempää matkaa päivittäin ja kotona tai työpaikalla on mahdollisuus ladata ajoneuvon akkua. Hybrideillä myös pidempi lomamatka Suomen halki onnistuu kätevästi tarpeen vaatiessa ja mikäli autoa haluaa ladata matkalla, myös latauspisteitä löytyy Suomesta jatkuvasti kasvavissa määrin. Lyhyiden matkojen ajaminen sähköllä on yleensä kasvaneista sähkön kustannuksista huolimatta usein se edullisin vaihtoehto kuluttajille.
Sähköauto sopii parhaiten kuluttajille, joiden ajomatkat ovat pääsääntöisesti maksimissaan muutamia satoja kilometrejä päivässä ja latausmahdollisuus löytyy kotoa tai työpaikalta. Pidempi reissu halki Suomen tai ulkomaille onnistuu sähköautoilla myös, mutta tämä vaatii jo hieman reitin suunnittelua etukäteen latauspysähdyksiä varten sekä valmistautumista suunnitellun latauspisteen mahdolliseen varattuna olemiseen. Mikäli mahdollisuus lataamiseen löytyy kotipihasta tai työpaikalta ja auton lataaminen tien päällä tilanteen vaatiessa ei pelota, niin sähköautolla pärjäisi varmasti iso osa suomalaisista.
Tilaa uutiskirje ja saat päivityksiä Suomen tyylikkäimmistä autoista